כללי

במקום חם, בו הקיץ נמשך במשך חודשים ארוכים ובו החורף קצר, קיים ביקוש נרחב לבילויים שכוללים מים, הרבה מים. משום כך, בישראל מפותח מאוד כל התחום של הקמת בריכות שחייה ציבוריות ופרטיות.

בכל רחבי הארץ, ביישובים עירונים וכפריים, ניתן למצוא בריכות שחייה לרווחת הציבור. לצד הבריכות הללו, הציבוריות, יש גם הרבה מאוד בריכות פרטיות – בעיקר בגינות של בתים פרטיים ווילות אך לעיתים גם לצד מבני מגורים שונים. בריכות שחייה ציבוריות ופרטיות, אם כן, ניתן למצוא בכל מקום, ליד בתי מגורים ובתי מלון ובבתי דיור מוגן, בשכונות פאר ובשכונות רגילות ועוד.

הבדלי גודל ונפח

אחד ההבדלים הניכרים שבין בריכות פיברגלס ופרטיות טמון בגודל של הבריכה. אין ספק שגם בריכה פרטית יכולה להיות גדולה מאוד וכמו כן – יש בריכות ציבוריות שנחשבות לקטנות למדי. יחד עם זאת, באופן כללי הבריכה הפרטית תהיה קטנה יותר מזו הציבורית. בריכה בגודל סטנדרטי, שמתאים לפעילות של שחיה ותחרויות לא תתאים על פי רוב לאדם פרטי, אלא אם כן מדובר באחוזה של שחיין מקצועי. לעומת זאת, בריכות ציבוריות קטנות תהיינה בדרך כלל חלק ממתחם כגון פארק מים, שיכלול גם בריכות גדולות ואפילו גדולות מאוד. גודלה של הבריכה חייב להיות מתאים למספר האנשים הצפויים להשתמש בה. בריכה צפופה מדי תהיה פחות נעימה אבל לא פחות חשוב – גם פחות בטיחותית.

בבריכות ציבוריות, יש לדעת, התקנות מחייבות גודל מינימלי בהתאם למספר המתרחצים בבריכה. נהוג להקצות כשלושה מטרים רבועים לכל אדם השוהה בבריכה, דבר שכמובן פחות רלוונטי לבריכות פרטיות. עוד יש לציין שקיים הבדל לא רק בגודל אלא גם בנפח. בריכות שחייה ציבוריות ופרטיות שונות אלה מאלה שכן בריכות ציבוריות מגיעות לרוב לעומקים יותר משמעותיים. בבריכות פרטיות, הדבר נתון לשיקול המתכנן ולרוב – איך צורך בעומק ניכר כנהוג באזורים מסוימים בבריכות הציבוריות (הבנויות בשיפור מדורג).

בטיחות, סינון וניקיון

היבט המשותף לשני הסוגים של הבריכות – בריכות בטון הינו הצורך לדאוג לניקיון המים והתברואה. בעוד שבבריכה ציבורית חלות תקנות ברורות וחד משמעיות שנקבעות על ידי משרד הבריאות ועל ידי גורמי פיקוח נוספים שמחליטים האם לאשר או לחדש רישיון הפעלה, בבריכות פרטיות הנושא נתון פחות לפיקוח, אך הוא לא פחות חשוב.

בריכה ראויה לשמה חייבת להיות אטומה, בעלת חיפוי מקצועי ומשטח שמסוגל למנוע החלקה. בריכות ציבוריות נוהגות לפי כללים הקובעים אילו מקדמי חיכוך יש לכלול במשטחי בריכות שונים ויש לפעול גם על פי כללים ברורים של ניקיון המים, סילוק בקטריות, מניעת זיהום, קיומו של מציל, מרפאה, גדרות בטיחותיים, סולמות יציבים, מערכת להנעת המים במערכת סגורה ועוד.

כדי שהמים בבריכה יישארו תמיד נקיים וצלולים חייבים לחבר לבריכה מערכת של צינורות, מסננים ופתחים שיפעלו לכלי מערכת סגורה מתאימה. המים של בריכה טובה צריכים להיות בתנועה ובתחלופה והם צריכים לעבור סינון. בחלק מסוגי הבריכות, בעיקר הביתיות והקטנות, ניתן להסתפק במערכת טיהור המבוססת על חומרים כגון כלור או אוזון.

תכנון, הקמה ובניה

בריכות שחייה ציבוריות ופרטיות יש לתכנן, להקים ולבנות רק לאחר שיודעים בדיוק מהן התוצאות הרצויות. אפילו בריכה פשוטה יחסית כדאי להקים רק לאחר שבוחנים כמה חלופות ורק אחרי שמבררים מהן היתרונות או החסרונות לעומת אפשרויות אחרות. לעומת בריכות ציבוריות שעשויות מבטון מחופה ואריחים מקצועיים, בריכות פרטיות יכולות להיות גם מבוססות על טכניקה מתועשת ולעיתים על פיברגלס. רק לאחר תהליך מסודר של תכנון ובניה, תתקבל התוצאה הרצויה והטובה ביותר האפשרית.