בריאות ורפואה

הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית הוא טיפול אחד מבין שלל טיפולי פוריות שבאים לפתור בעיות פוריות, הן של הגבר, הן של האישה והן של שניהם ביחד. בטיפול פוריות מסוג הפריה חוץ גופית יוצרים את המפגש בין הזרע לביצית במעבדה, כך שמעלים את הסיכויים להיריון המיוחל תוך כדי התגברות על בעיות שונות כגון:

  • בעיות באנטומיה הנשית כמו חוסר מולד בחצוצרות, חצוצרות שנסתמו עקב בעיות רפואיות שונות, חצוצרות שנכרתו מסיבות שונות ועוד
  • בעיות בזרע הגברי כמו איכות נמוכה, חוסר תנועתיות ועוד
  • בעיות פוריות לא מוסברות

 

איך זה עובד?

בהפריה חוץ גופית לרוב נכללים 6 שלבים שונים :

  1. שלב ראשון – גרוי הורמונלי. גרוי זה נעשה על מנת להגדיל את מספר הביציות שנוצרות כל חודש בשחלה במטרה אחת – להגדיל את הסיכוי להריון. עם זאת, טיפול בנשים שנהנות ממחזור טבעי, תקין וסדיר לרוב לא יכלול את השלב הזה.
  2. שלב שני – שאיבת ביציות . בשלב זה שואבים את הביציות מהחצוצרה באמצעות הרדמה כללית, אך במידה ולא נעשה שימוש בגירוי הורמונלי ניתן לוותר גם על ההרדמה בשלב הזה.
  3. שלב שלישי – נתינת זרע. שלב זה נעשה במקביל לשאיבת הביציות וכולל בדיקה של הזרע כדי להחליט על ההמשך :
  • הפריה טבעית שנעשית בצלוחית מיוחדת במעבדה
  • מיקרומניפולציה (ICSI) – בחירת תא זרע יחיד ומשובח במיוחד והזרקתו ישירות לתוך הביצית.
  1. החזרת הביציות. בשלב זה מחזירים את הביציות בהתאם לטיבן, מספרן, גיל האישה, מצבה הרפואי ועוד שקובעים את גיל הביציות שיחוזרו לרחם : 2-5 ימים. החזרת הביציות נעשית תוך כדי מעקב באולטראסאונד שמוודא את הגעת הביציות למקומן הנדרש.
  2. תמיכה הורמונאלית. תמיכה זו נעשית במשך שבועיים מיום ההפרייה ומסתיימת עם בדיקת הדם שקובעת קיום/אי-קיום הריון.

 

כל אחד שונה

חשוב לזכור שכל אחד מאיתנו שונה מרעהו גם בתחום ההפרייה, כך שכל הריון עומד בפני עצמו על כל המשתמע מכך. למשל, יש הפריות שבהם ייעשה שימוש בתרומת זרע, יש כאלו שבהם ייעשה שימוש בתרומת ביצית ויש כאלה שיסתייעו בשירותיה של אם פונדקאית.